|
Alles goed? Lekker weekend gehad, hoop ik. Koud maar zonnig, wat wil een mens nog meer?
Hier weer je wekelijkse update van wat er op eljadaae.nl. te lezen was, plus wat lees- en luistertips. En zelfs kijktips, dit keer.
Wat ik las / deed / luisterde etc.Ik heb het af en toe heel druk met bloggen, bijna alsof dat nu mijn werk is. Deze week zette ik maanden denkwerk om in een artikel dat ik al heel lang wilde schrijven: AI is niet onvermijdelijk. Het onderwerp houdt me bezig. Het levert ook meteen weer inspiratie voor nieuwe blogs op, want de reacties die ik krijg op kritische artikelen, vooral op/via LinkedIn, zette me aan het denken over hoe vervelend mensen kritische berichten kennelijk vinden. Ik kwam dit keer terecht in een discussie over metaforen (is de stoommachine goed geweest voor de wereld?). Een mens kan zich verwonderen. En over kritiek gesproken: in de laatste aflevering van deze podcast gaat het over films die (stiekeme) kritiek blijken te zijn op een wereld vol technologische 'vooruitgang'. Van Alien tot Frankstein. Dus als je filmfan bent, misschien interessant. Een blogartikel dat me enorm aansprak deze week was deze, over de manier waarop we altijd maar bezig blijven met nieuwe doelen. Ik herkende veel van wat de auteur beschreef. Ook ik was jarenlang bezig om te striven naar meer succes in mijn business. Als je mijn blog door zou spitten, zou je niet alleen eindeloze voorbeelden vinden van blogs over hoe ik een goede ondernemer probeerde te zijn, maar ook artikelen waarin ik in zag dat het allemaal niet zo zinvol was. Alleen legt bovenstaand artikel het in 1 keer goed uit. Net als de auteur ben ik inmiddels ouder en wijzer (of cynischer). Of gewoon relaxter? Who knows? Over cynisch gesproken, als je nog niet je bedenkingen had over de baas van OpenAI (van ChatGPT) zal dit enorme artikel je misschien interesseren. Het lijkt enorm veel op de informatie uit het boek Empire of AI, zie ook deze lijst, dus wat dat betreft weinig nieuws. Maar dat maakt het niet minder shockerend. Het is toch gek dat we private bedrijven, gedreven door investeerders die zoveel mogelijk geld willen verdienen, in staat stellen zulke machtige systemen te bouwen. Geldt ook voor de concurrent - of dat nou toch vooral veel hype is, of niet. Maar genoeg over AI. Dit is GEEN AI-nieuwsbrief, hoor. Die zijn er al genoeg (ik heb een lijstje). Geen musea deze week. Wel 5 keer sporten (!!) plus nog wat nadenken over mijn museumbezoek vorige week, kunst en de vraag of we niet een heleboel Van Goghs mislopen. Waar ik verder over nadacht
Wat ik de komende week van plan benEen nieuw onderdeel van deze nieuwsbrief! Nou zeg. Leuk toch. Why not?
Hoop dat je de komende week net zulke leuke dingen gaat doen als ik. En zo niet: hang in there. Het wordt vanzelf weer weekend.
Fijne week, Elja Deze nieuwsbrief is verzonden via de 'Europese cloud', met open source software listmonk, vanuit het Free Libre Open Source Software First principe ('FLOSS First'). Meer info hier.
|
