|
Nadat ik een lange nieuwsbrief had getypt voor je, stuurde ik mezelf een testmail. En besloot dat jouw tijd te kostbaar is voor al mijn geklets. Ik heb hem flink ingekort. Hoop dat het bevalt! Wat ik las / deed / luisterde etc.Ik ben wat verder gekomen in Werk is geen oplossing'. Dat kwam goed uit toen ik van de week dit blog schreef: 'Wat we in de hectiek verliezen, is vooral onszelf'. Het beschrijft goed hoe ik terugkijk op mijn vorige baan en op de toekomst van werk. De afgelopen tijd hield het gedoe rondom de AI-verordening me bezig. Als je er niets over weet: het komt er op neer dat we (en met 'we' bedoel ik Europa, Nederland, verschillende Ministeries maar ook letterlijk ik en mijn team) jaren met elkaar hebben overhandeld over een strenge AI-wet. Die vervolgens nog voordat de belangrijkste onderdelen in werking treden alweer onderuit wordt gehaald. In dit artikel worden de belangrijkste wijzigingen/vertragingen/afzwakkingen op een rij gezet. Een mooie oefening in loslaten. Voor mij dan. Verder zat ik deze week in een panel over de vraag of we een 'autonome' AI-infrastructuur nodig hebben in Nederland. Mijn antwoord is: mwah. Hier heb ik mijn punten voor je opgesomd. Wat ik ook deed deze week, is foeteren. In het vrijwilligersproject dat ik deed werd ik het slachtoffer van 'management by GPT'. Pfff. Ik ben bang dat ik niet de enige ben. Misschien gebruikt jouw leidinggevende ook AI bij het maken van je beoordeling, het voorbereiden van je salarisonderhandeling of het uitzoeken van CV's. Geen goed idee. Tot slot hing ik deze week op mijn blog een beetje de doomer uit. Soms moet dat, als je in de wereld van AI-beleid werkt. Al is het maar om voor jezelf een overzicht te maken. Daarom zette ik een keer onder elkaar welke rare invloeden er zijn als het gaat om AI. En waarom we dus alle opmerkingen als 'we gaan het verliezen van China/de concurrent' of 'AI is onvermijdelijk' moeten blijven bevragen. Het was een productieve week. :) Waar ik verder over nadacht
Tot zo ver. Antwoorden of een reactie: mail me.
Fijne week, Elja Deze nieuwsbrief is verzonden via de 'Europese cloud', met open source software listmonk, vanuit het Free Libre Open Source Software First principe ('FLOSS First'). Meer info hier.
|
