Goedemiddag!

Je hebt twee weken lang geen nieuwsbrief ontvangen, maar ik weet natuurlijk niet of je het gemerkt hebt. Ik verwacht van niet. Hopelijk is dat geen slecht teken? 
Ik was op vakantie en zo bezig met andere dingen dat het me totaal ontschoot. Maar ik was ook totaal niet bezig met andere dingen dan bomen snoeien, uit eten gaan en familiebezoek. 
Ondertussen heb ik deze nieuwsbrief weer ouderwets ingedeeld en voorzien van bullets. Geen idee of dit lekker leest of dat jullie een voorkeur hebben voor een meer verhalende stijl. Laat het me vooral weten! 

Wat ik las

  • Het Van Gogh museum heeft een wetenschappelijke nieuwsbrief, die zich vooral focust op de catalogi van het werk van Van Gogh en tijdgenoten. Die tijdgenoten, de cirkel om Van Gogh heen, wordt nog volop onderzocht, leerde ik in deze editie. NB nog nooit zo'n lange url gezien .... wat zou het Van Gogh Museum allemaal aan het meten zijn??? 
  • Ik was de afgelopen twee jaar twee keer naar het VN-congres 'AI for Good', waar ik een indrukwekkende vrouw ontmoette. Haar non-profit heet 'Women at the table'. In dit blog laat ze zien waarom en hoe dat kan en nodig is. Ik wil haar zijn als ik later groot ben.  
  • Dit artikel over Epstein en consorten (waaronder mensen die grote AI-ontwikkelingen financieren) ... en hoe hij en andere rijke mannen ideeen aanhangen die sterk lijken op eugenics. Geen happy reading. Maar belangrijk om je bewust van te zijn, al was het maar omdat sommige van Epsteins vrienden inmiddels machtiger zijn dan sommige landen.

 

Wat ik luisterde

Na een paar weken minder podcasts, was ik weer volop aan het luisteren deze week:

  • Je moet wel een echte AI-liefhebber (of beleidsmaker of politicus) zijn om je aan 2,5 uur Yoshua Bengio te wagen, maar ik vond het de moeite waard. En leuker nog, ik begreep zo'n 90% van wat er besproken werd. Ha! Applaus voor mezelf. Ik hoorde altijd veel over en nooit van deze wereldberoemde, meest-geciteerde-en-nog levende wetenschapper. In deze aflevering van de 80.000 hours podcast legt hij uit waarom hij zich zorgen maakt. Ik ook. 
  • Een fascinerende podcast was deze van de Nederlandse School voor het Openbaar Bestuur (link naar Spotify, want stond niet op hun website) over 'het stille midden'. Voor iedereen die interesse heeft in politiek en samenleving, 'Den Haag' en 'platteland'. 
  • Weet niet of ik hem al genoemd had, maar deze podcast over een zoektocht naar biologische ouders, waarvan net de voorlopig laatste aflevering verscheen, raakt me om heel veel redenen. Aanrader.

 

Wat ik deed

Jaja wat doet een mens zoal op vakantie? Of daarna?

  • Mocht je toevallig ook richting Kent gaan: Leeds Castle (maar oei oei oei wat een entreeprijzen!); een vintage trui in Folkstone; eet de beste cinnamon roll ooit ergens in een uithoek in Kent en combineer dat met een wandeling door het veld van de boeren in de omgeving, want dat doet iedereen; bekijk gratis de geweldige moestuin en de varkens bij dit naar verluid hele goede hotel en restaurant; en dit was ook een superleuke en lekkere pub met de gekste kranen die ik ooit heb gezien.  
  • Ik was deze week bij Foam voor de tentoonstelling van Martin Parr die ik al heel lang wilde zien (hij gaat kennelijk de hele wereld over). Fotografie blijft toch een van mijn favoriete kunstvormen. Vooral als het 'echt' is en niet geënsceneerd, zoals bij documentairefotografie. Aanrader! Ik blogde er ook over. 
  • Het is bijna ijsheiligen ... deze moestuinierder begint aan haar 5e moesseizoen. Onkruid wieden is mijn nieuwe roeping. Mijn voorzaaigedoe mislukte ... maar we zullen zien. Tip: je kunt nog een paar dagen de biologische zaden van De Bolster kopen met korting en met cadeau. Ik kon het niet laten. 'Klimcourgette', here I come!

Waar ik verder over nadacht

  • Ik had het opeens allemaal helder: wat ik kan, wat ik wil, wat ik zoek en wat ik kan bijdragen. En ... wat me tot nu toe tegenhield. De vraag is niet waar je mag presteren, maar waar je kunt floreren.
  • Mijn vakantie had toch nog wat misplaatste AI. Gelukkig zeg. Dan hoef ik nooit een weekje zonder.
  • Een familielid vroeg me wat er slecht is aan ChatGPT & soortgenoten. Tsja, wat niet? Hier vind je een van de vele redenen. Ze wist niet wat voor stortvloed ze over zich heen zou krijgen. Ik ben van plan het nog een keertje op mijn blog op een rijtje te zetten, maar het moet wel goed en zorgvuldig dus het duurt even.

 

Fijne week, 

Elja

www.eljadaae.nl 

Deze nieuwsbrief is verzonden via de 'Europese cloud', met open source software listmonk, vanuit het Free Libre Open Source Software First principe ('FLOSS First'). Meer info hier