Goedemorgen,  
Je ontvangt deze nieuwsbrief een dagje later dan gepland, omdat ik eerst iets anders kwijt moest, over hoe een willekeurige podcast soms een mijnenveld van misinformatie blijkt te zijn zonder dat je het doorhebt. Het is een onderwerp waar ik al lang over wilde schrijven, maar het voelt een beetje gevaarlijk. Ik word alsmaar kritischer en kritischer op mijn blog en dat is een beetje spannend. Maar het voelt ook als iets dat ik de wereld een beetje verplicht ben, nu ik er - in tegenstelling tot de meeste mensen - de tijd voor heb.
Sterker nog, er is zoveel om over na te denken en zoveel om over te schrijven als je eindelijk de tijd hebt, dat ik de afgelopen week een soort verlamming voelde bij het bloggen. Gelukkig kun je daar dan ook gewoon weer over bloggen
Verder was ik vorige week in Londen om musea te zien (hier mijn verslag en tips) en een beetje te fangirlen - ik ontmoette een auteur die ik bewonder. Ik was met een groep mensen die daar nooit iets over op social media zou zetten. Dus deed ik dat ook niet. Best lekker, dingen gewoon bij jezelf houden. Al is het na jaren en jaren social media opschepperij ook een gekke gewaardwording.
En verder? Nou: 

Wat ik las

 

Wat ik luisterde

  • De beste chocolade in Frankrijk (inclusief video, maar ik had alleen de audio), interview door mijn favoriete foodblogger
  • Hoe je bureaucratie kunt omarmen om de levens van mensen te verbeteren. Ik vond de podcast alleen op Spotify helaas. Hoopvol verhaal (wel hele taaie, saaie kost! Wees gewaarschuwd. Voer voor ambtenaren)
  • Ik luisterde twee afleveringen van deze podcast, 'Thinking about thinking', een gesprek tussen een docent en een kamer vol megaslimme Harvardonderzoekers, over de vraag naar het verschil tussen mensen en AI. Aanrader, waar ik nog over wil bloggen. 
  • Ik luisterde de beste museumaudioguide die ik ooit hoorde in de National Gallery in Londen. Wel online, maar alleen betaald, helaas. De andere audioguide, in het andere museum waar ik was, was ook leuk, en die kun je gewoon gratis downloaden ('Bloomberg Connect', heet de app). Bomvol rondleidingen in musea over de hele wereld.

 

Wat ik deed

Kunst kijken. Van Gogh om precies te zijn. Maar niet alleen van Gogh, zie nogmaals het verslag. Verder werkte ik me in het zweet in de tuin, zwom ik vorige week in totaal 9 kilometer (!), ontmoette ik de andere vrijwilligers van We and AI, stond ik uren in de hete zon te wachten om door de tunnel te gaan, terug naar Europa (zonder airco), at ik Indiaas en zo nog wat dingen. Lekker weekje hoor. 

Waar ik verder over nadacht

  • Alles! En niets.
  • Toch maar zzp'en? Het begint steeds aantrekkelijker te worden, al heeft dat boek over werk me er anders over laten denken
  • Klimcourgettes (ik ga het meemaken)
  • 'Storytelling' en het feit dat dat hele concept een beetje begint te vervelen. Moet ik ook nog over bloggen. 
  • Dit schilderij en dit zelfportret uit Londen blijven door mijn hoofd spoken, ook al kwam ik voor Van Gogh. Dat heb je soms, he.
  • NIeuwe museumplannen. Misschien maar even naar de vaste collectie in het Kunstmuseum, altijd lekker? Ik moet hoognodig weer eens een overzicht maken van mooie tentoonstellingen het komende half jaar. Tips welkom!

 

 

Fijne week, 

Elja

www.eljadaae.nl 

Deze nieuwsbrief is verzonden via de 'Europese cloud', met open source software listmonk, vanuit het Free Libre Open Source Software First principe ('FLOSS First'). Meer info hier