
Goedemorgen, Maandag is ook een goede dag voor een nieuwsbrief ... toch? Hoewel je op maandagochtend waarschijnlijk andere dingen te doen hebt, waag ik het er op.
De zoektocht naar een normale 'reply' button gaat door, mocht je gemerkt hebben dat terugmailen niet zo makkelijk is. Allemaal onderdeel van werken met open source software :)
Wat ik las
- Het beeld dat gebruikt wordt bij artikelen over AI beinvloedt ons denken heel sterk. Niet voor niets waren de computer scientists van MIT in de jaren 60 heel bewust bezig met beeld en illustraties in een poging om het idee van de toekomst (en technologie) bij het grote publiek in hun eigen richting te duwen. Zie: Why we need better images of AI from science fiction
- Ik zag een bericht van Freek over het Nederlandse blog ondergewaardeerdeliedjes.nl dat hij startte in 2011. Soms voelt het alsof Frank (2000!) en ik (2006, eljadaae.nl sinds 2009) nog de enige bloggers zijn in dit land, dus altijd blij als ik andere Nederlandse blogs tegenkom. Zelfs als ik ze even vergeten was.
- Gaan tekstgebaseerde social media apps de wedstrijd verliezen? Volgens de cijfers lijkt het er wel op. Ik kwam van de week een presentatie tegen die ingaat op de vraag hoe de toekomst van social media er uit ziet gezien de mogelijkheden van AI om informatiestromen beter op onze behoefte af te stemmen. Mijn conclusie is dat nieuwsbrieven en blogs aan belang gaan toenemen...
Wat ik luisterde
Ik luisterde vooral naar mijn persoonlijk Spotify DJ, de afgelopen week. Verrassend lekker, al is de muziekkeuze dan weer niet zo verrassend als ik hoopte. Qua podcasts weet ik niet of er iets voor je bij zit:
- Ik luister sinds een paar weken een lekkere true crime podcast over een meesteroplichter en de vrouwen die hem achter de traliers wisten te krijgen. Lekker Amerikaans, niets mis mee!
- Je moet er van houden, de wereld van online media. Ik heb er in gewerkt en altijd een zwak voor gehad, dus ik luister nog steeds naar de podcast van Peter Kafka van Vox/Recode. Dit keer was het een interview met de baas van Condé Nast, de uitgever van o.a. Vogue. Niet echt heel diepgaand maar toch grappig om zo'n invloedrijke CEO de vragen van een kritische journalist te horen ontwijken.
- Ik ben me door een podcast aan het heenworstelen (2,5 uur) met de oprichter van Effective Altruism. Dat is een nogal omstreden beweging waar ik mijn bedenkingen bij heb, dus ik ben er nog niet uit of die podcast de moeite waard is van het delen. Ik probeer uit alle macht te begrijpen of dit nou een van de good guys is of niet ... ik breng verslag uit zodra ik er achter ben.
Wat ik deed
Het wordt hoog tijd voor een beetje museuminspiratie, maar ik deed deze week andere dingen. Plus plannen voor de komende week:
Waar ik verder over nadacht
- Illustraties van vrouwelijke robots bij artikelen over AI (en in autoreclames). IK WORD ER GEK VAN. Het blog hierover is in de maak.
- Mijn boodschappenlijst voor de Engelse supermarkt (pickles? thee? cider?)
- Solliciteren. Het wordt de hoogste tijd. Of toch de KvK? ... wordt vervolgd.
Fijne week,
Elja
www.eljadaae.nl
Deze nieuwsbrief is verzonden via de 'Europese cloud', met open source software listmonk, vanuit het Free Libre Open Source Software First principe ('FLOSS First'). Meer info hier.
|