
Goedemorgen,
Ik wens jullie vandaag goedemorgen vanuit Engeland. Kent om precies te zijn. Alweer! Nog een familietripje.
Terwijl jij dit leest zit ik (weer) in Engeland, bij familie. Mijn vorige bezoek was veel te kort en ik dacht: why not? Dus stel je mij voor met een scone of cider in de hand! Morgen hopelijk bezoekje Londen ( museum 1 met een tentoonstelling over Whistler en museum 2, voor Van Gogh, Cezanne en Turner) ... weer een paar items van mijn lijst.
Wat ik las
- Ik dook deze week in mijn vakgebied. Het zal lang niet ieder van jullie interesseren, maar ik ga jullie er toch even mee lastig vallen:
- Ik las ook een aantal boeken in het genre 'urban fantasy'. Ze waren niet zo goed, dus ik zal jullie de titels besparen. Amazon (ik lees op mijn Kindle) is de laatste jaren overspoeld met slappe aftreksels van goede series. Als je thuis bent in het genre, kun je de elementen van succesvolle boeken makkelijk herkennen. Vinden van de juweeltjes wordt steeds moeilijker. Een voorbode van de rest van het internet, vrees ik.
Wat ik luisterde
- In een trip naar Calais luisterde ik Het verhaal van de schaal. Ik vond het niet zo super als ik hoopte maar ik noem het maar even, want elementen er van bleven me wel bij.
Wat ik deed
Ik dronk koffie (dat was hoog tijd ...). Maar ik deed en keek ook dingen online en ontdekte Britse tradities:
- Ik kwam websites tegen deze week die ik jullie niet wil onthouden
- Vervang je CEO door AI (ik neem aan dat het ironisch bedoeld is)
- 'Taken' (als in het Engelse woord): door naar deze website te gaan zie je de informatie die websites kunnen aflezen aan je bezoek, nog zonder dat je ook maar iets hebt gedaan
- De non-profit waar ik bij betrokken ben, werkte met beroemde activisten en de bekendste AI-journalist ter wereld aan deze website: airesistlist.org. Hier vind je een overzicht van projecten en initiatieven die zich verzetten tegen (generatieve) AI zoals het nu is. Van indigenous AI tot anti-datacenter-projecten, inspirerende dingen! Supertrots op het werk dat verzet is door mijn vrijwillgerscollega's.
- Ik ging ook twee keer buiten zwemmen, zonder wetsuit. Anders dan in Nederland moet je daar hier voor betalen en zwem je een vast parcour. Maar het was heerlijk.
- En ik at twee keer Eton's Mess. Dat is wat de Britten doen als het aardbeienseizoen geopend is! Voor iemand die niet eens van fruit houdt was het een openbaring. Als je aardbeiden en bessen begraaft in wolkens schuim en slagroom zijn ze heerlijk. Dit recept van Nigella lijkt op wat ik at, zonder de cranberry juice.
Waar ik verder over nadacht
- Zijn de paar sollicitatiebrieven die ik verstuurde te standaard? (denk van wel)(maar leest iemand ze überhaupt nog??)
- Hoe het zat met dat verhaal over het kapot maken van oude boeken om AI-modellen te trainen? Erwin zocht het uit.
Ik ga een trein naar Londen pakken. 50 Pond, enkele reis! De NS is zo gek nog niet.
Fijne week,
Elja
www.eljadaae.nl
Deze nieuwsbrief is verzonden via de 'Europese cloud', met open source software listmonk, vanuit het Free Libre Open Source Software First principe ('FLOSS First'). Meer info hier.
|