|
En over tijd gesproken: terwijl ik dit schrijf moet ik zelf hard nadenken over wat ik allemaal heb gedaan de afgelopen week en wat ik heb geblogd. De tijd vloog voorbij. Te veel om op te noemen en tegelijkertijd ook te weinig om op te noemen, want er bleef niet veel blogtijd over. Hieronder de samenvatting.
Wat ik las / deed / luisterde etc.Ik blogde minder dan ik deed, deze week, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik blogde niet over het charmante dorpje Kolhorn, en de charmante gids met wie ik daar rondwandelde. Ik blogde ook niet over de nieuwe exposite in het Van Gogh Museum, Geel, waar ik halsoverkop weer vertrok omdat ik een kind had dat ziek naar huis kwam (iets verkeerds gegeten ... het was die avond allemaal al weer vergeten). De jury is still out over de vraag of ik het nou wel of niet een aanrader vind, die tentoonstelling.
Ik blogde ook niet over het feestje dat ik vrijdag vierde, omdat het bedrijf van Anna-Maria 30 jaar bestond - wel op LinkedIn trouwens. Dat ik deze week 4 keer in de sportschool was ... dat is wel een blog waard! Maar soms komt het er niet van.
Ik volgde verder een workshop over 'autonome' AI-modellen, met Pieter van Stichting Post-X Society. Het deed me weer anders kijken naar modellen. Sommige zijn 'open' (niet veel) (eigenlijk maar 1), maar dat wil niet zeggen dat ze OK zijn of dat de gebruikte datasets OK zijn. En gezien het grote tekort aan datacenters, kost het allemaal ook nog eens heel veel geld, vooral als je apart moet betalen voor inference, oftewel, de rekenkracht die het kost om jouw prompt om te zetten in output. Wat dat betreft is een abonnementje op Anthropic makkelijker. Maar minder OK ... dus tsja.
Ik blogde wel veel over woorden. Over woorden die we niet gebruiken en woorden die gegijzeld worden; en over mijn lijstje met nieuwe woorden die kennelijk nodig zijn in deze tijd van technologische vooruitgang (of maarschappelijke achteruitgang? Wie zal het zeggen?). Ik las wel veel, deze week. En luisterde veel podcasts. Niet allemaal even relevant voor jou, vermoed ik. Ik luisterde deze podcast over tech hype voor de tweede keer. Of had ik dat vorige week al gezegd?? Fascinerende materie. Misschien ga ik hem nog een keer luisteren. Het moet even bezinken. Ik schreef eigenlijk maar 1 echt filosofisch, mijmerend blog deze week. over een foto. Want in de yogazaal van mijn sportschool hangt een grote foto van een plek waarvan ik steeds meer vermoed dat die helemaal niet echt is. En dat deed me weer denken over het effect dat al die nepplekken en nepmensen op ons hebben. Waar ik verder over nadacht
Zie je online! Fijne week, Elja Deze nieuwsbrief is verzonden via de 'Europese cloud', met open source software listmonk, vanuit het Free Libre Open Source Software First principe ('FLOSS First'). Meer info hier.
|
