Hoi hoi, 

Hoop dat je een lekker weekend hebt/had. Mooi weer vandaag! Ik ga straks voor het eerst in dagen weer even naar buiten. Het was voor mij, zoals je zult lezen, een onproductief weekje zonder veel buitenlucht, maar er glooit hoop aan de horizon.
In ander nieuws: ik ontvang tot mijn verbazing helemaal geen antwoorden op deze nieuwsbrief. Maar kennelijk is er geen 'reply'-knop, als je deze e-mail ontvangt. Helaas laat de documentatie over de nieuwsbriefsoftware (ListMonk) te wensen over. De open source community is een beetje, eh, technisch georiënteerd, lijkt het. Ik probeer er achter te komen hoe ik het alsnog in kan stellen, maar het is tot nu toe nog niet gelukt. Wordt vervolgd! 

Wat ik las

Ik ben nog steeds bezig in het boek dat K. me aanraadde, Werk is geen oplossing'. Het is aanrader voor iedereen die bezig is met de vraag wat de impact van kapitalisme is op ons leven. En specifiek een belangrijk boek voor vrouwen en voor mensen van kleur. Het laat zien in welke patronen we vastzitten en schetst alternatieven. 

Ik las ook een artikel over AI en creativiteit dat interessant was: The future of creativity. Ook al vond ik het opbouw van het artikel niet altijd logisch, er zit veel interessant denkwerk in. Ik geef de komende week een presentatie over AI in de creatieve sector, dus het kwam goed uit.

Het was wat leeswerk betreft een nogal langzaam weekje. Ongebruikelijk voor mij als boekenwurm. Hoofdpijn is niet goed voor leeswerk, dat blijkt maar weer. Maar op dag 4 van de antibiotica gaat het de goede kant op. 

Wat ik deed

Ik deed niet veel. Na zo'n 10 weken verkoudheid en voorhoofdsholteontsteking ging ik ten onder. Maar dat was wel lekker eigenlijk. Seizoen 4 van Bones, mensen. Mijn nieuwe vriend Mistral zegt dat de protoganisten (mooi woord) in seizoen 6 eindelijk een relatie krijgen. Ik wacht met smart! 
Ik had natuurlijk wel allemaal afspraken. Met oud-collega's wandelen en lunchen; met de club van Pieter verder in de wereld van FLOSS First duiken (Free Libre Open Source Software First principe), waarmee ik deze nieuwsbrief ook verstuur. Iemand die ik al jaren en jaren ken voor het eerst offline ontmoet. En ik werkte op het stembureau, net als bij iedere verkiezing de afgelopen jaren. 
Daarnaast ben ik wekelijks bezig met mijn opdracht voor de 'AI policy clinic' die ik volg. Dat zou een heerlijk onderwerp zijn om over te klagen maar dat voelt weinig loyaal. Laat ik het maar samenvatten met dat niet de inhoud maar de organisatie een uitdaging blijkt te zijn. Nog twee weken en dan krijg ik mijn certificaat en is het afgelopen. Phew. 

Wat ik blogde

In tegenstelling tot de weken hiervoor waren mijn blogs kort.

  • Toen ik terugkwam van het stembureau, hoorde ik een 'mental coach' verklaren dat stemmen voor de gemeenteraad niet nodig was omdat hij liever met zichzelf bezig is: We focussen lekker op onszelf. Dat hij niet begrijpt hoe belangrijk deze verkiezingen zijn, betekent dat de overheid iets fout doet. Maar toch.
  • Ik was voor de laatste keer in het huis van mijn moeder, en dat was heftig: Voor alles is een laatste keer
  • Ik blogde natuurljik nog meer - de rest vind je op eljadaae.nl

Wat ik keek en luisterde

Ik luisterde niet veel podcasts, maar deze is misschien interessant voor je: 'Fantasy Factory: AGI is scientifically impossible'. Over de onmogelijkheid van data centers bouwen in de ruimte en andere onzin. Het bestrijden van dit soort narratieven over AI wordt steeds belangrijker en wordt door steeds meer organisaties, podcasts, experts en wetenschappers opgepakt. Interessant onderwerp.

Wat ik dacht

"Ik vind Miljuschka niet meer zo leuk', zei iemand tegen me. Ik herinnerde me dat ik de TV-kok jaren geleden graag volgde op Instagram. Ik vond haar verfrissend en leuk. Maar inderdaad: als ik nu haar programma's tegenkom zap ik snel weg. 

Het is makkelijk om te denken dat zij veranderd is, en dat is ook wel zo denk ik (het zal lastig zijn om jezelf te blijven heruitvinden en 'gewoon' te blijven met al dat succes). Maar we veranderen natuurlijk vooral zelf.

Ik zat hier over te denken omdat ik me een beetje schuldig voelde dat ik weinig positieve, vrolijke, optimistische blogs en nieuwsbrieven heb gepubliceerd de afgelopen weken. Zouden jullie dit allemaal nog wel leuk vinden?? Maar toen bedacht ik dat ook ik het recht heb om te veranderen.

We meten de verandering bij onszelf af aan de verandering bij anderen ('jeetje, die is oud geworden!') zonder ons daar bewust van te zijn. Als al je oude kennissen grijs zijn (zoals bij mij) is dat niet anders dan als je zelf in de spiegel kijkt.

Het lijkt alsof wij zelf stil staan terwijl de rest van de wereld beweegt. Maar in werkelijkheid bewegen we allemaal mee met de draaiende aarde en het verloop van de tijd. Dus wie verandert er nu eigenlijk het meeste? 

 

Fijne week,

Elja

www.eljadaae.nl 

Deze nieuwsbrief is verzonden via de 'Europese cloud', met open source software listmonk, vanuit het Free Libre Open Source Software First principe ('FLOSS First'). Meer info hier