|
Hallo, hallo ... hier spreekt de overkant! Het is gelukt. Als jij dit leest, althans. Namelijk: ik heb voor het eerst een nieuwsbrief verstuurd vanuit de 'vrij cloud', met open source software. Dus. Laten we hopen dat het jou ook bevalt en dat het nieuwe abonnees lukt zich in te schrijven. Maar volgens mij werkt het. En als je ook zo'n vrije cloud wil, schrijf je dan in voor de workshop van Stichting PostX Society op 19 maart. Ik ben er niet, want ik moet misschien stemmen tellen. Maar de stichting verdient je steun. Want het is dezelfde stichting die deze week de Tweede Kamer vertelde hoe social media platforms te weinig doen om het ondermijnen van onze democratie te voorkomen. Die platforms zaten ook aan tafel, maar de Tweede Kamer was not amused door hun weerwoorde. Je kunt het hele debat hier terugzien of je kunt de aflevering van RTL Tonight van afgelopen dinsdag terugzoeken. Zelfs Beau (dé Beau) zei 'Pieter for President' en daar teken ik voor. Pieter zelf niet, geloof ik. Die heeft belangrijk dingen te doen! Protip voor als je nog nooit debatten hebt teruggekeken: als je met de schuif onderin de video op Debat Direct doorspoelt, kun je zien wie er aan het woord is. Ik heb veel te veel debatten gekeken de afgelopen jaren, dat blijkt! Er is ook een handige app. Enfin. Over tot de orde van de dag. Wat ik lasIk heb me voor mijn huiswerk moeten verdiepen in het AI-beleid van Malta deze week, dus als je iets wilt weten over de nationale AI-strategie, roep vooral! Maar verder zou ik het niet aanraden qua leesvoer. Sorry, Malta. Ik heb wel weer een hoofdstuk uit mijn kunstboek gelezen. Het laatste, zelfs, al heb ik een pagina of 100 overgeslagen dus ik ben er nog niet. Kwam omdat ik naar de tentoonstelling 'London Calling' ging in het Kunstmuseum. Ik weet niet hoeverre jullie dit interesseert, maar in mijn wereld is de halfjaarlijkse Rapportage Algoritmes en AI Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (en specifiek de mensen die zich met AI/algoritmes bezig houden) een hoogtepunt. Mijn oude dossiers waren helaas volop onderwerp. *zucht diep*. Wat ik deedIk deed niet zoveel als nadere weken maar toch genoeg
Wat ik leerde en luisterdeIk luisterde heel veel uren podcast deze week. Ik leerde ook een hoop:
Wat ik schreefIk besloot deze week eens te doen wat ik me voorgenomen had en op LinkedIn te zeggen wat ik vond. Mede daarom had ik het druk deze week, met luisteren, denken, reageren en vooral met schrijven. Om te beginnen met Waarom ik grote AI-bedrijven niet vertrouw. Zeggen wat je denkt lucht op, moet ik zeggen. Binnenkort mag ik op een podium positief-kritisch en genuanceerd ook live vertellen wat ik denk over AI en autonomie. Nu al zin in. Ik heb er wel ideeën over. Benieuwd hoe andere mensen er naar kijken. Ik blogde ook over het gegeven dat we voor de algoritmes die ons digitale leven beheersten, in hokjes moeten passen en langzaam ook die hokjes worden. Om jullie niet te veel doom & gloom te geven, blogde ik ook over hoe hoopvol ik blijf.
Wat ik dachtIk dacht heel, heel veel na over AI deze week. Bijvoorbeeld over de vraag hoe het zou zijn als de Amerikaanse overheid de grote AI-bedrijven zou nationaliseren (....). Maar ook over internationaal recht en de reden dat we ooit een internationale rechtsorde hebben afgesproken met elkaar. Over hoe moeilijk het is om paardenmest om te spitten (bijna nog moeilijker dan 6 kruiwagens vol te versjouwen naar je moestuin).Ik dacht ook veel over hoe ik mijn oude werk mis. En hoeveel zin ik heb in iets nieuws.
Er is altijd genoeg om over te denken, als je veel tijd hebt, zoals ik. Maar wie weet heb ik jou nu weer iets gegeven om over na te denken?
|
